AQUESTA ETAPA FINALITZA.

Qui m’hagués dit a mi a principi de curs l’any passant que a hores d’ara estaria acabant el meu Treball de Recerca d’un projecte neurocientífic?

Mentre continuo escrivint aquest post em segueixo fent la mateixa qüestió. No m’hagués imaginat mai que el projecte de recerca que vaig fer a 4t de l’ESO estaria relacionat amb el meu treball de recerca de batxillerat.

Va ser, sens dubte, una decisió que em va costar molt prendre, tot i que finalment vaig escollir.

Al llarg de tots aquests mesos treballant, m’he adonat que la recerca i l’àmbit de la ciència no és tan fàcil com sembla. Comporta molt de temps, molta preparació prèvia per tal que es facin els mínims errors en l’experiment i, sobretot, molta paciència per analitzar els resultats, tot i que hi hagi molt poca probabilitat que es faci un descobriment.

Tot i haver de compaginar amb això, m’he sentit molt còmode realitzant-lo. Això es deu, en gran part, a tota l’ajuda que hem rebut, les meves companyes i jo, dels científics, dels antics ICILs que han quedat amb nosaltres per ajudar-nos en qualsevol problema que teníem i, sobretot, al nostre tutor que ens ha estat ajudant en tot moment.

Sense ells, aquest repte, que acceptava a principis de març i que constaria com el meu Treball de Recerca, no hauria estat possible.

Moltes gràcies a tots els que heu contribuït en ell,

Mari Paz

Anuncis

OBJECTIU ACONSEGUIT.

Hola a tots,      

avui m’adreço a vosaltres i us escric, tal i com us vaig comentar en l’anterior post, per explicar-vos com es va desenvolupar l’experiment del 18 de setembre. 

A hores d’ara, fa un més des que el vam fer i estic molt contenta d’haver-lo pogut realitzar com ho vam fer nosaltres i d’haver pogut aconseguir l’objectiu que tenia el meu treball de recerca: fer un experiment que servís de model al pròxim que es realitzarà a Lió. 

Tal i com vam fer en l’experiment de juny, ens vam reunir totes tres i, en aquest cas, tres antics ICIL per començar a deixar enllestit tot el que utilitzaríem en l’estudi. 

D’una banda, vam imprimir totes les fotocòpies d’activitats de buffer, consentiments, qüestionaris i llistes de paraules per començar a tenir-ho tot preparat i que no ens faltés cap paper. 

D’altra banda, disposàvem de 48 cartolines de colors lila, blau, vermell i gris, 12 de cada color. Així doncs, per tal d’estalviar-nos temps repartint els fulls en blancs i les activitats de buffer; vam decidir enganxar darrera de la cartolina de color que era de color blanc, aquests 2 fulls. Per fer-ho, vam enganxar una tira de celo a cada banda a la part de dalt i, a sobre, vam embolicar una altra tira per enganxar el paper amb la cartolina. Ho vam fer així perquè no es trenqués ni el full en blanc amb les paraules recordades que més tard hauríem d’analitzar ni la cartolina ja que desprès hauríem de tornar a repetir aquest mateix procés amb 12 cartolines més ja que volíem fer l’estudi amb una mostra de 60 subjectes i sòl disposàvem de 48 cartolines.  

A la vegada també vam anar grapant les diverses fotocòpies que teníem del test psicotècnic.    

Una vegada enllestit tot això, vam anar a la classe en què realitzaríem l’experiment. Vam començar per mirar que el projector funcionés ja que anàvem a utilitzar un PowerPoint com a suport audiovisual mentre expliquéssim als subjectes com es desenvoluparia l’estudi que ells anaven a realitzar. Tot seguit, vam anar separant les taules.  

El  procediment que utilitzaríem per realitzar l’estudi seria el següent: 

  1. Una vegada estiguessin tots assentats, una de nosaltres tres llegiria i explicaria amb l’ajuda del PowerPoint què haurien de fer durant el temps que realitzessin l’experiment.  
  2. Es repartirien els consentiments a cada alumne.  
  3. Quan ja l’haguessin llegit i signat, es recollirien i una de nosaltres col·locaria una cartolina amb el seu color respectiu cap amunt i, una altra aniria posant la llista de paraules cap avall sobre de la cartolina que s’hagués acabat de repartir.  
  4. A continuació, s’indicarien els inicis i finals respectius de cada part que constitueixen l’experiment.  
  5. Es recollirien les cartolines de colors i se’ls donaria un qüestionari a omplir.  
  6. Finalitzada aquesta part se’ls agraeix la seva participació.  

 

Així doncs, vam realitzar l’experiment amb aquest mateix procediment amb els alumnes de 4t de l’ESO a 4a hora i amb els alumnes de 1r de batxillerat a 5a.  

El primer experiment va sortir molt bé, tot i que ens vam equivocar contant el temps i vam deixar solament 1 minut i 30 segons per memoritzar la llista de paraules.  

Pel que fa al segon, tot es va complicar una mica més. El projector no anava i vam fer la presentació del nostre experiment sense el suport audiovisual amb el que vam comptar en el primer. A més, a la classe de 1r de batxillerat a la que vam anar, sòl van voler participar set persones i vam haver d’anar a una altra per intentar que vinguessin més. Tot això, ens va fer perdre molt de temps, de manera que quan va sonar el timbre, encara hi havia subjectes que faltaven per acabar.  

Finalment, tot i trobar-nos problemes amb els que no comptàvem, vam poder trobar una solució, i, el més important, vam poder realitzar l’experiment amb una mostra de 60 persones ni més ni menys.  

Estic molt contenta de tot el treball que vam realitzar en el dia tan esperat i tan important com ho era dilluns 18 de setembre.   

Una part ja estava feta, ara ens faltava una altra si més no també important, l’anàlisi de dades.  

A reveure, 

Mari Paz.  

 

 

LA DATA DE L’EXPERIMENT S’APROPA.

Hola i molt bon dia a tots!

Anunciar-vos que ja hem posat data per l’experiment dia 18 de setembre. Aquest experiment serà el definitiu en el nostre treball de recerca i, per tant, estem intentant que tot quedi el més perfecte possible, tot i que en la ciència això sigui difícil.

Tot i ser l’últim que constarà en el nostre TR, aquest és una mostra per l’experiment que es realitzarà a Lyon amb tantíssimes persones.

Dir que aquest nou estudi tindrà molts canvis quan al que vàrem realitzar al juny del curs anterior. A continuació, us els nombro perquè estigueu informats:

  • La llista serà de 20 i en farem una única.
  • Ajuntarem un altre color, el lila.
  • El test psicotècnic serà de números i no pas amb dibuixos.
  • Utilitzarem un suport audiovisual, un PowerPoint perquè els subjectes no es perdin cap detall de la nostra explicació.
  • A les instruccions introduirem el verb “memoritzar” i no pas “llegiu atentament” perquè els participants sàpiguen en tot moment el que han de fer.
  • Utilitzarem una cartolina amb el color corresponent i darrere enganxarem les altres parts de l’experiment excepte el qüestionari. D’aquesta manera en perdrem menys temps repartint.
  • En el qüestionari introduirem un test de daltonisme.

En son bastants els canvis, no us sembla ? Doncs bé, tot això per donar un aire diferent a l’experiment i per intentar perfeccionar-lo.

Els antics ICIL ens estant ajudant i intentaran quedar amb nosaltres dilluns 18 per donar-nos un cop de mà ja que hi ha molta feina a fer aquell mateix dia.

En conclusió, aquest nou projecte ens està portant molta feina, però tenim moltes ganes per realitzar l’experiment i que tot surti molt bé.

Us informo quan el realitzem!

Mari Paz

L’EXPERIMENT HA COMENÇAT.

Bona tarda,

us vinc a parlar de la prova pilot que vam realitzar les meves companyes i jo a finals de juny.

Concretament, el dia 23 de juny vam realitzar un experiment amb 15 persones. D’aquesta prova pilot  ja podem començar a fer un anàlisi de dades i a treure informació rellevant per la hipòtesis del nostre treball de recerca.

En un principi, vam pensar a fer-lo amb unes 30 persones de manera que els dividiriem i fariem 3 grups de 10 persones.

No obstant, vam canviar d’idea quan ens vam donar compte que el nombre de subjectes es va acabar reduir a 15 i quan vam veure que si seguiem amb aquesta idea, podriem ometre molts detalls rellevants ja que cada una de nosaltres estaria amb un grup de subjectes. Per tant, aquesta idea era inviable.

Així doncs, finalment, vam acabar fent l’experiment amb 2 grups de subjectes, un darrere l’altre.

Tot i així, vam comptar amb uns errors que van córrer en la nostra contra, així com el temps.  No vam calcular bé l’hora d’arribada dels subjectes amb tot el que teníem a fer fins que arribessin , és per això que vam anar amb retràs. A més, la falta de motivació per part dels subjectes així com la calor, van ser altres handicaps per l’experiment.

Per concloure,tot i comptar amb els inconvenients anteriors, vam acabar realitzant l’experiment que ens ha servit per poder veure i millorar els errors comesos, entre d’altres.

Fins la pròxima,

Mari Paz.

LA 2ª ETAPA COMENÇA

Bon dia a tots,  

M’adreço a escriure-us per explicar la meva experiència amb un experiment que hem realitzat no fa molt.  

El dia 3 de maig l’Ariadna, la Tess i jo vam quedar amb el nostre tutor del treball per posar en comú els nostres dubtes i realitzar un petit experiment.  

Aquest era pràcticament el mateix que havien fet els antics alumnes que van fer el TR anys enrere.  

El Dani ens va donar una fitxa amb unes paraules i ens va deixar 2 minuts per que memoritzéssim les que poguéssim. Seguidament, vam deixar el paper i vam agafar-ne un altre en blanc perquè poguéssim escriure aquells mots que ens recordàvem durant uns altres 2 minuts.   

En acabar aquest petit experiment, vam posar en comú les paraules que s’havia recordat cada una de nosaltres. A continuació vam analitzar les dades de mil maneres diferents: segons el valor emocional, segons les paraules que teníem en comú, segons les síl·labes, etc.  

Així doncs, vam fer un excel amb tots els resultats i, a partir d’aquí, vam començar a analitzar-los.  Vam arribar a moltes conclusions i totes molt diferents.  

No obstant, tot i que els resultats d’aquest experiment no són rellevant ,aquest experiment ens ha servit per aprendre moltíssimes coses que ens serviran per la prova pilot que es realitzarà a l’institut.  

Primer de tot, vam veure els errors comesos durant l’experiment. Per exemple, el Dani ens va dir la finalitat que tenia aquella prova i, per tant, nosaltres vam prestar més atenció alhora de fer-lo. A més, el paper amb la llista de paraules estava desproporcionat, és a dir, hi havia més paraules negatives que positives. En conseqüència, quan vam analitzar els resultats ens vam adonar de que les tres teníem paraules més negatives que no pas positives i vam deduir que a lo millor érem totes tres negatives.  

D’altra banda, una vegada vam obtenir totes les dades vam haver d’analitzar-les. En aquest moment, amb l’ajuda del tutor, vam haver de buscar maneres per fer-ho.  

Finalment, vam haver de fer uns gràfics i utilitzar l’excel, fet que ens va ajudar a saber com funcionava.  

Per concloure, tot i que els resultats d’aquest experiment no són rellevants pels resulats finals, el fet de fer-lo nosaltres tres, ens ha ajudat per quan l’haguem de realitzar als subjectes en la prova pilot.

Bon dia! Sóc la Tess i aquest any entro en el Projecte ICIL (Investigating colors for improved learning). Aquest projecte en el que m’incorporo, el veig com una oportunitat i una gran experiència.

He decidit fer el meu treball de recerca sobre aquest projecte, ja que des del meu punt de vista, és molt interessant i a més, pot donar per a molt temari. És un projecte relativament nou en el que queden moltes coses per a investigar i descobrir. Cada cop s’incorporaràn més conceptes i possibles explicacions, que s’hauràn d’estudiar.

Començar aquest projecte serà difícil, però amb esforç i dedicació podrem avançar i arribar molt lluny en el projecte! En el treball de recerca que jo i les meves companyes farem aquest any, tractarem de fer un pilot tenint en compte els errors comesos en els experiments previs. Estic entusiasmada i nerviosa per participar en aquest projecte i tinc ganes d’avançar en la seva investigació.

Fins aviat, Tess Lauri.

 

Bon dia,
sóc l’Ariadna Martin i he decidit fer el treball de recerca sobre la influència dels colors en el nostre aprenentatge. Ho trobo molt interessant perquè afecta la nostra vida diàriament i no li donem importància i pel meu punt de vista en té molta, ja que podríem millorar la nostra capacitat d’aprenentatge només canviant el color del nostre ambient de treball. Em van informar d’aquest projecte a l’ESO i des d’aquell moment tinc moltes ganes de formar-hi part, així que tant jo com les meves companyes ens esforçarem molt perquè tot surti bé.
De moment, he llegit el blog i he entès una mica més el tema que tractaré. També em va ajudar molt una reunió que vam fer amb antics alumnes de l’institut que van fer un treball de recerca sobre aquest mateix tema, ja que al principi anava una mica perduda perquè no sabia per on començar ni quin camí li donaria al treball.
A partir d’ara, em posaré a llegir els treballs d’aquests alumnes i fer un resum de tot el que s’ha avançat sobre aquest tema per posar-me al dia. Paral·lelament, les meves companyes i jo anirem preparant el prepilot per poder-lo fer i arreglar els errors comesos en aquest. Seguidament farem un nou pilot on esperem que no hi hagin errors i l’experiment final l’any que ve surti perfecte!

UN NUEVO RETO.

Hola, soy Mari Paz

Me aventuro en este proyecto llamado ICIL (Investigating colours for improved learning). A partir de ahora voy a formar parte de este equipo y voy a poder ser partícipe de los nuevos experimentos que tendrán lugar más adelante y en los cuales se va a basar mi Treball de Recerca.

Afronto este nuevo trabajo con entusiasmo, pero al mismo tiempo con incertidumbre y como un reto que me ilusiona. Intentaré y me esforzaré en hacerlo de la mejor manera posible para que en el hipotético caso de que se saque algún resultado, sirva de ayuda en el área del aprendizaje.

En mi trabajo escrito constataran los experimentos realizados por el grupo anterior de mi instituto. Además, a partir de los resultados que se obtuvieron, se realizará otra prueba piloto para poder ver posibles fallos y, así, poder contribuir al experimento final que será llevado a cabo en Francia.

Nos vemos pronto,

Mari Paz.

Presentació a la Federació Obrera a Molins de Rei!

El dia 25 de juny (dijous) a les 18:00h a la Federació Obrera de Molins de Rei (C/ Jacint Verdaguer, 48) realitzarem una presentació en la qual explicarem allò que hem fet durant aquests anys al Projecte ICIL. Estarem allà per respondre qualsevol pregunta que tingueu! També farem un pica-pica i un petit joc amb el sorteig d’una samarreta!

A tots i totes que vulgueu venir, us hi esperem!

On serem: Federació Obrera

Publicació de l’article ‘Twenty tips for high-school students engaging in research with scientists’

El dia 27 de maig de 2015 ens van publicar l’article de ‘Twenty tips for high-school students engaging in research with scientists’ a la prestigiosa revista científica d’Estats Units per joves investigadors: Frontiers for Young Minds!

Des d’inici de curs, en una de les numeroses sessions de treball, vam començar a discutir l’article Shutherland, D. S. , & Burgman, M. A. (2013) Twenty tips for interpreting scientific claims. NATURE 503, 335-337 (21 november 2013). Aquest article, més aviat de caire divulgatiu, presenta vint consell aplicables al procés de recerca per donar un cop de mà als que s’inicien en el món de la investigació, com per exemple, nosaltres. Els consells són útils per analitzar les dades obtingudes d’un experiment i sobretot per interpretar-les i extreure’n conclusions.

La discussió d’aquest article es va basar en comprendre’l i analitzar-lo amb l’objectiu d’escriure’n un de similar. Així doncs, ens vam disposar a redactar vint consells a partir de la nostra pròpia experiència per tal d’ajudar a joves científics inexperts com nosaltres. Per començar, vam fer una pluja d’idees. Després, vam seleccionar els consells i els vam classificar en tres categories: com formar un grup de recerca, com gestionar-lo i qüestions tècniques de la recerca.

 

Finalment, un cop feta la caracterització dels consells i un esborrany, vam fer-ne la redacció definitiva. Després d’escriure l’article en català, el coordinador del projecte, Dr. Riboli-Sassco, el va traduir a l’anglès.

Per últim, quan vam enllestir-lo, el vam enviar a una revista digital sobre investigació juvenil: Frontiers for Young Minds. El dia 27 de maig va ser publicat, la qual cosa ens va proporcionar una gran satisfacció.

Us convidem a llegir l’article: ‘Twenty tips for high-school students engaging in research with scientists’!