L’experiment agafa forma

A l’última entrada vaig explicar la idea principal del treball, com el plantejaria, com començaria… Vaig comentar que com a mesura de la concentració em basaria en la memorització de paraules, i seguidament vaig explicar en què consistiria l’experiment. També recordar que en aquest analitzaria amb quin color de fons els participants han aconseguit memoritzar més paraules. L’experiment s’havia de modelar molt en aquell moment, però passat gairebé un mes hem anat pensant i donant voltes al assumpte i finalment podem dir que tenim un experiment amb cap i peus. Cal dir per això que en aquestes coses tu comences amb una idea i a mida que vas fent (sobretot quan comentàvem amb el Guillaume i la Mathilde) cada cop van apareixent més variables, mes coses a tenir en compte… el que fa que cada cop sigui mes complicat.

L’experiment consisteix en fer memoritzar una sèrie de paraules a unes persones en un temps determinat, i amb un color de fons concret. Aleshores compararem amb quin color s’han memoritzat mes paraules i extraurem conclusions. Els colors que farem servir seran el vermell (aparentment un color associat a estrès, perill…) el gris (neutre) i el blau (associat a tranquil·litat…). Per minimitzar el fet de que unes persones tinguin mes memòria que altres, hem decidit que cada participant farà l’experiment tres cops, un cop amb cada color, però lo qual farem 3 tandes, amb unes hores de separació entre cada una. Aleshores, el Guillaume i la Mathilde ens van aconsellar que cadascú fes els exercici en diferent ordre, de manera que surten 6 possibles seqüències.

1-Vermell-gris-blau

2-Vermell-blau-gris

3-Blau-gris-vermell

4-Blau-vermell-gris

5-Gris-vermell-blau

6-Gris-blau-Vermell

Aleshores en una mateixa sala hi haurà gent fent l’experiment amb un color i altre amb un altre. Tots els participants ho faran amb els tres colors però en diferent ordre. Això es un factor clau per minimitzar distraccions entre companys, el fet de que una hora estiguin més concentrats o no… es una manera de distribuir l’error de manera que no hi hagi una prova mal feta (per falta de concentració a la hora en que es realitza, per exemple) i les altres ben fetes.

Com que tenim tres colors i cadascú ho ha de fer amb els tres, vam pensar tres llistes de paraules diferents. Vam elaborar les llistes de paraules entre els tres (Lara, María i jo) el que no va ser gaire fàcil, perquè segons ens van dir els experts, no podíem seleccionar qualsevol paraula. Havíem de fer llistes que complissin diversos requisits, per tal de normalitzar i evitar que algunes paraules fossin mes fàcils de recordar que altres. Per això totes les paraules havien de:

La mateixa freqüència al idioma (ús mitjà). En aquest cas un freqüència mitjana

El mateix valor emocional. Evitant connotacions positives i negatives que ressaltin en el conjunt. En aquest cas totes les paraules tenen un valor emocional neutre.

-El mateix nombre de síl·labes. En aquest cas entre 3 i 4.

-Les mateixes categories gramaticals. Noms i adjectius únicament.

També era important que les llistes també estiguessin equilibrades entre elles. Per això vam procurar que les tres llistes a mes a mes de contenir tot noms i adjectius de entre 3 i 4 síl·labes, tinguessin la mateixa mitjana de freqüència i de valor emocional, i lògicament, el mateix nombre de paraules (30).

Vam idear les llistes gràcies a un gran llistat que ens van fer arribar on hi havia un llarg llistat de paraules classificades segons els aspectes anteriors.

Inicialment teníem pensat associar una llista sempre a un determinat color. Per exemple.

Vermellà Llista A

Grisà Llista B

Blauà Llista C

D’aquesta manera l’únic que variava en les seqüències era l’ordre dels colors, de manera que sortien nomes 6 combinacions (escrites anteriorment). Però, el Guillaume i la Mathilde ens van proposar que també podíem fer variar l’associació de cada llista a cada color, de manera que de cada seqüència de colors ens surten 6 seqüencies més on varia aquesta associació.

1-Vermell-gris-blau

1.1-Vermell A- Gris B- Blau C

1.2- Vermell A- Gris C- Blau B

De manera que en total surten 36 combinacions, el que ens obliga a fer l’experiment com a mínim amb 36 persones. Aquesta és una manera de controlar les variables bastant eficient, però molt treballosa.

Primer de tot, abans de fer l’experiment definitiu, hem de fer un experiment pilot, en el qual no ens centrarem en els resultats sino que ens centrarem en definir el protocol, la taula de temps (“timing”) … En el pilot, no cal fer ús de tants participants, sino que amb 3 o 4 n’hi ha suficient. Per fer-ho més fàcil simplificarem l’experiment i farem servir les seqüències inicials on nomes varia l’ordre dels colors i cada llista està associada a un color.

Realitzarem la prova pilot la pròxima setmana. Encara queden per modelar algunes coses, com idear el full per recollir els resultats, la numeració dels participants…

També hem de pensar el mètode per distreure els participants durant els  10 minuts que separen el procés de memoritzar del moment d’escriure les paraules que recorden. Aquesta distracció es important per tal de posar a prova la memòria. Hem de decidir si posar passatemps o be vídeos divertits sense paraules.

Us informarem ben aviat.

Pau Rodrigo

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s